Na het overdonderende succes van 5 Macho Speelgoedreclames Van De Jaren 80 is het maar meer dan logisch dat er een vervolg aan wordt gebreid. Sequels scoren nu eenmaal goed.
Maar waar ik me in het vorige artikel op typisch jongensspeelgoed richt, wil ik de dames ook de kans geven hun kindertijd te herbeleven.
1. I Comb And Brush Her Hair
Toy: My Little Pony (Hasbro)
Jaar: 1982
Waarom in de lijst: My Little Pony behoort, met zijn speelgoed, tekenfilm, comics en andere merchandise, tot de belangrijkste franchises van de jaren 80, en blijft tot op vandaag stevig overeind. Met hun onschuldige blik en lange haren zijn ze trouwens niet alleen bij meisjes populair.
De oorwurm die de reclame vergezelt krijg je er gratis bij.
2. She’s Glowing
Toy: Glo Friends (Playskool/Hasbro)
Jaar: 1982
Waarom in de lijst: In het Reagan-tijdperk, waar de kans op een nucleaire aanval reëel is, gooit Hasbro een toy op de markt dat kinderen voorbereid op radioactieve mutatie. Zo leren ze dat de Apocalyps best oké is.
De bekendste van de Glo Friends is ongetwijfeld Glo Worm, maar Glo Bug en Glo Butterfly verdienen zeker uw aandacht.
3. Als Je Van Beren Leren Kan
Toy: Care Bears (Kenner)
Jaar: 1983
Waarom in de lijst: Beren doen het altijd goed. Pastel gekleurde beren met een eigen karakter die leven in de wolken scoren dan vooral goed aan de kassa. Dankzij de uitgekiende marketing en het succes van de tekenfilm gaan tussen 1983 en 1987 niet minder dan 40 miljoen Care Bears over de toonbank.
4. Barbie On Steroids
Toy: Princess Of Power (Mattel)
Jaar: 1985
Waarom in de lijst: Met het succes van Masters Of The Universe in het achterhoofd zoekt Mattel een tegenhanger dat bij meisjes zou scoren. Deze vrouwelijke He-Man wordt She-Ra. Met de release van de gelijknamige tekenfilm volgt – uiteraard – een assortiment speelgoed.
Maar hoewel She-Ra over een zwaard en schild beschikt, beleeft ze in mening meisjeskamer meer plezier aan het kammen van haar lange haren.
5. Rosemary’s Baby
Toy: Cabbage Patch Kids (Coleco)
Jaar: 1982
Waarom in de lijst: Niets bereidt jonge meisjes op het latere leven voor dan spelen met babypoppen. Omdat Coleco zich van zijn concurrentie wil onderscheiden zorgt het bedrijf ervoor dat geen enkele pop dezelfde is, en benadrukken ze dat You can pretend to adopt them.
Meer zelfs, Cabbage Patch Kids koppelt het aangename aan het administratieve. In de verpakking vind je het geboortecertificaat en de nodige adoptiepapieren.
[sgmb id=”1″]