De inspiratie, de flow, is wat mijn schrijven voortstuwt.
Hoog tijd dat ik het even over het schrijven van mijn boek heb (lees hier de ontstaansgeschiedenis, red.). De archieven en gespecialiseerde bibliotheken openen langzaam hun deuren. Geen moment te vroeg. Covid-19 heeft alle opbouw en planning in de war gestuurd. Waar ik de bedoeling had vorig jaar in 2020 te “landen” (wat een mooi woord, Koen) zal ik blij zijn als ik nu de winter haal. Erg is het allemaal niet, want het publiceren van een boek is ondergeschikt aan de gevolgen van de pandemie. Het is wat het is.
Wat is visueel schrijven?
Hoe dan ook, ik werk rustig verder. Voor ik deze blogpost schrijf was ik trouwens druk in de weer met research. De sporen zijn te zien. Tientallen knipsels liggen door elkaar uitgespreid op de tafel. Ik schrijf visueel (en auditief), wat betekent dat inspiratie sneller en gerichter komt door oude artikels en reclame te bekijken. Sta me toe te illustreren met een voorbeeld. In onderstaande foto zie je enkele oude reclames. Misschien roepen ze bij jullie herinneringen op. Mij brengen ze sowieso terug naar de oude speelgoedcatalogussen, de bezoekjes aan de speelgoedwinkel en de reclame op televisie. Dat geeft een gevoel, en dat probeer ik onder woorden te brengen. Op papier en in potlood.
Dit proces verloopt veel sneller dan online informatie op te zoeken en het droogweg op het toetsenbord van de laptop tik. Niet dat dit laatste verwaarloosbaar is, want als ik de correcte gegevens over fabrikant, jaartal en assortiment wil moet ik speuren, maar het is niet het belangrijkste. De inspiratie, de flow, is wat mijn schrijven voortstuwt.
Wat je van knipsels leren kan
Omdat ik ten volle besef dat vele lezers niet over het nodige geduld beschikken om bovenstaande tekst grondig te lezen, voeg ik enkele afbeeldingen van oude reclames in. Ze behoren niet noodzakelijk tot de jaren 80, maar het geeft je een idee. Daarbij, de geschiedenis rond speelgoed is fascinerend.
Van het merk Husky had ik nog niet gehoord. De miniatuurversie van de Batmobile en de Batboat associeerde ik eerder met Corgi. Staar je niet blind op de prijs. 60F (of 1,50 EUR – zonder rekening houdend met inflatie) was in de jaren 60 veel geld. Opzoekwerk leert me dat de set nu voor een klein veelvoud van de prijs kan gekocht worden.
Mattel brengt in de jaren 70 zowel Barbie als Big Jim uit. Het speelgoed richt zich respectievelijk tot meisjes en jongens. Omdat het door hetzelfde bedrijf wordt gemaakt is het logisch dat dezelfde sets worden gebruikt. Als je er verder bij stilstaat kun je je afvragen waarom ze Big Jim niet in de Barbie wereld integreerden. Dan had de slanke blondine tenminste de keuze tussen een echte avonturier, Jim, en de verwijfde dandy, Ken.