Op 7 juni 2017 toont elke Kinepolis in het kader van hun Ladies@The Movies een avant-première van Wonder Woman, de nieuwste superheldenfilm uit de stal van DC Comics. Op 8 juni 2017 ontploft de Nederlandstalige Social Media.
De reden?
Tussen de gratis goodies, die voor de vertoning worden verdeeld, vinden bezoekers in de Hasseltse vestiging naast verrukkelijke Nacho Chips ook dieetpillen en enkele schoonmaakproducten.
@Kinepolis Exclusieve goodiebag van Ladies at the movies!? Spons, borstel en aftrekker… Perfecte tools voor een Wonder Woman? 🤔 pic.twitter.com/6VlIGCJ7cj
— laurent delbar (@LDelbar) June 7, 2017
Neen, een week later, en ik begrijp het nog steeds niet.
Daarmee doel ik niet op die kleine inschattingsfout van de grote bioscoopgroep. Akkoord, een spons, een aftrekker en een borstel zijn nu niet de meest voor de hand liggende geschenken die je tijdens een bioscoopbezoek verwacht. Maar laten we niet alleen rekening houden met het feit dat Kinepolis deze artikelen van samenwerkende partners krijgt en zij die loyaal met hun klanten dienen te delen; maar ook dat het bedrijf helemaal niet gewoon is om dingen gratis weg te geven. Dat verklaart hun al even vreemde beslissing om dieetpillen samen met Nacho Chips te verdelen.
Als je een hond wil slaan, vind je altijd wel een stok.
Ik ben er rotsvast van overtuigd dat het niet hun bedoeling was om vrouwen te schofferen, of een archaïsch rollenpatroon in stand te houden.
Toch, het blijkt genoeg om feministisch Nederland en Vlaanderen te mobiliseren. Digitaal weliswaar. De eerste beha-verbrandingen aan de inkomhal van de bioscoop laten voorlopig op zich wachten. Op de golven van een tijdelijke en ondoordachte verontwaardiging slepen ze iedereen mee in een klaagzang over hoffelijkheid en vrouwelijke eendracht. Op het randje van datzelfde politiek denken dat ze op een ander moment evengoed verfoeien. Als je een hond wil slaan, vind je altijd wel een stok.
In hun kielzog volgen elke grote online krant, kleine website of hongerige blog in hun jacht naar clicks. Bashen op een groot, gezichtsloos bedrijf doet het altijd goed. Vraag dat maar aan Kristof Calvo.
Picture door Diana Goodwin, took at the female-only viewing voor #WonderWoman @Kinepolis. Dit (!!!) was de goodiebag. Ik heb geen woorden. pic.twitter.com/oxZxbnvm15
— Eline 📽 (@ElineVanhooydon) June 8, 2017
Sta daar even bij stil. Er komt een golf van protest omdat Kinepolis iets gratis aan zijn klanten geeft. Dat ze op hetzelfde moment – met het oog op grote winstmarges – stevig doorrekent aan de kassa en je laat betalen voor een toiletbezoek, vergeten we dan even strategisch.
Hebben deze zelfverklaarde Suffragettes evenveel problemen met de in grote getallen aanwezige mannen op hun Ladies Night? Want als ik mijn Facebook tijdslijn mag geloven, en fotografisch bewijs toont me genoeg, zat elke zaal vol geeks. Zit daar niet de grootste blunder?
Zo’n goede twee weken voor de officiële release toont Kinepolis een langverwachte superheldenfilm. In avant-premiere. Op Ladies@The Movies.
Wat had je verwacht? Dat diezelfde geek alle lovende buitenlandse reviews links laat liggen en hun vriendinnen alleen laat gaan? “Neen, schat. Het is uw avond. Ik ben blij voor je. Vertel je me straks hoe je avond is verlopen?”. Eerlijk antwoorden.
Hoe gaat dit verhaal nu verder? Laten we de grote, ruime en van alle technische vooruitgang voorziene Kinepolis-zalen links, en zakken we met zijn allen terug naar de ouderwetse bioscopen af? Natuurlijk niet, voor Kinepolis is dit de grootst mogelijke marketing toevalstreffer. Zoals collega-blogger Gilles Callens (Brainfreeze) heel terecht opmerkte; iedereen associeert Kinepolis nu met Ladies@The Movies en free gifts. En die rechtschapen dames zien we bij de volgende editie ook wel terug.
Neen, ik snap de heisa helemaal niet. Echt niet.
[sgmb id=”1″]
Wel, als we dan toch even ons onbegrip mogen ventileren: ik begrijp dan weer niet hoe het een gigantische mediagroep als Kinepolis lukt om zo consequent zijn publiek verkeerd te blijven inschatten en/of begrijpen.
Wanneer tentpole films als Star Wars of Avengers in de Kinepolis zalen komen is daar amper animatie rond te vinden. Fanclubs in België kunnen er over meespreken: iets organiseren met de Kinepolis groep is geen lachertje. Als je even een blik werpt over het Kanaal kan je zien dat ze daar wel een mooie song and dance rond kunnen maken met alle positieve pers van dien.
Dat Kinepolis slecht in het nieuws komt met die goodie bag heeft niks te maken een verwend publiek dat huilie-huilie doet omdat ze iets gratis krijgt; het gaat om het frappant verkeerd inschatten van de culturele impact van een film als Wonder Woman. Dat het als een Ladies @ the Movies film wordt gekozen getuigt al genoeg van kortzichtigheid maar die dames dan met kuisproducten en dieetspullen opzadelen is toch adding insult to injury?
Wat Kinepolis dringend nodig heeft is een event manager die wel de vinger aan de pols van het hedendaags geek-publiek heeft. Iemand die voeling heeft met deze cultuur die al lang geen underground meer is. Dat er niet direct filmsterren over een rode loper moeten komen struinen snap ik ook wel, gezien de budgettering. Maar in godsnaam, contacteer een comic book store om de animatie te verzorgen en een goodie bag samen te stellen. Ze hebben een schitterend voorbeeld zelfs onder hun dak: Starbooks van Koen Suetens.
Dus ja, ik begrijp die heisa wel maar misschien vanuit een andere invalshoek dan de Dolle Mina’s die hun beige ondergoed op de brandstapel willen gooien. Maar het wordt toch tijd dat Kinepolis eens wakker wordt in 2017…
@Gerry Kinepolis hoeft eigenlijk niets te doen. Gezien ze absoluut geen noemenswaardige concurrentie hebben, kunnen ze hun publiek behandelen zoals ze dat zelf willen. Het tevreden houden van hun samenwerkende partners is in dat opzicht belangrijker dan de bezoekers die toch in grote getale komen.
Kan het beter? Absoluut. Heeft dat voor hen een financiële meerwaarde? Integendeel.
Eek! Heb jij dat nu net geschreven??
“Bioscoopgroep Kinepolis heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar in totaal 5,3 miljoen bezoekers ontvangen. Dat betekende een stijging met 10,1 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.
Die stijging is te danken aan een overname van een Nederlandse bioscoopketen, een aantal succesvolle filmproducties op de Franse markt en een aangroei van de bezoekersaantallen in Spanje. In België diende daarentegen een daling met 10,2 procent tot 2,2 miljoen bezoekers te worden geregistreerd.”
Elk bedrijf dat op z’n lauweren gaat rusten is gedoemd. En op de lauweren rusten vanwege een vermeende maar foutieve monopoliepositie is al helemaal mesjogge.
Het bioscoop bezoek staat onder enorme druk vanwege de verspreiding van technisch hoogstaande Home Cinema systemen. Via Netflix en piraterij kunnen veel mensen de nieuwste films rustig thuis bekijken op een groot scherm met Dolby Atmos Surround zonder dat hun jongste kind moeten verkopen om de snacks te kunnen betalen.
Waarom nog naar de zaal trekken? Voor de meerwaarde. Een ervaring die je thuis niet kan hebben. Een stomme goodie bag met nachos en een aftrekker gaat daar niet veel aan veranderen. Maar een unieke filmervaring met animatie rond de titel zou mensen nog wel naar de zalen kunnen lokken, misschien?
Ladies @The Movies valt nu eenmaal een speciale filmervaring. net als Opera@, men@, Kids@ en Reprise.
Als – grote ALS – de bioscoopinkomsten gaan dalen, zal dat volgens mij niet aan de blockbusters liggen. Hoe groot je thuisbioscoop ook is, je gaat nog steeds die Star Wars op groot scherm willen zien. Maar ik kan verkeerd zijn uiteraard.
Er waren die avond nog niet genoeg aftrekkers in de zaal voor wonder woman dachten ze, maar ze mogen toch nog van geluk spreken dat ze de invisible wetjet uiteindelijk niet hebben gevonden.
Een woordspeling en een poging tot humor. Welkom, Quinte.
Iets halfslachtig doen is erger dan het niet doen in my book. “Do, or do not. There is no try” en zo… Maar waarschijnlijk ligt Kinepolis niet wakker van de mening van een stel geeks en butthurt feministes.
Tuurlijk niet, dat punt wou ik maken.
And that is why they fail….(was mijn punt dat ik wou maken)
Hmmm, tja. Het is wel een erg ongelukkig samengesteld pakketje, Axel. Seksistisch enzo. Waarom zou je uberhaupt gratis troep moeten krijgen als je naar een film gaat? En er zit niet eens een Wonder Woman strip bij of iets wat echt me de voorstelling te maken heeft. De verontwaardiging snap ik dan ook wel. Dat het zo uitvergroot wordt, dat zijn de tijden waarin we leven. Is het allemaal erg? Nee, want uiteindelijk gaat het erom of de film te pruimen is of niet. Die is redelijk gelukt, vind ik.
@ Michael Ik begrijp het seksistische standpunt niet helemaal. Moeten we interpreteren dat vrouwen helemaal niet meer willen of mogen kuisen? Wat met de vrouwen (of mannen) die het best een handig cadeau vonden? Moeten die zich nu schuldig voelen? Een spons is een nuttig gebruiksvoorwerp. 🙂
Maar inderdaad, in deze tijden wil men alles lekker uitvergroten.
Staat de review van de film al op de blog?
Misschien moet je het pakketje eens aan je vrouw voorleggen, Axel, die kan wel uitleggen waarom het typisch is dat dit soort producten met vrouwen worden geassocieerd. Juist bij een film als Wonder Woman, die door sommigen wordt gezien als feministisch pamflet, sla je met zo’n pakketje de plank flink mis als marketing tool. En ja, natuurlijk staat de recensie al op mijn blog 😉 De recensie van de film hè, niet van de goody bag.
En wat als het bv een DC Make Up pakket zou zijn?
Dan had ik het nog steeds een slome actie gevonden. En erg fout ook, want Wonder Woman is een held van DC Comics zoals je weet 😉