The Beatles hebben hun White Album, de Rolling Stones hun Exile On Main Street, David Bowie zijn Hunky Dory en U2 hun Achtung Baby. Het is maar een kleine greep uit de talrijke tijdloze klassiekers die onze muziekgeschiedenis rijk is.
In 2001 brengen Kathleen Aerts, Karen Damen, Kristel Verbeke, componist Miguel Wiels en topproducer Niels William onder de naam K3 hun opus Tele-Romeo uit. Een cd die, na de voorzichtige start van de groep, het artistieke hoogtepunt betekende voor ze onder de vleugels van Studio 100 een commercieel afkooksel werden.
Wat voorafging
In 1997 richt Niels William Mascara, een nieuwe meisjesgroep, op. Zijn opzet is het lanceren van de Vlaamse Spice Girls. In plaats van met oogverblindende vampen (denk maar aan Opium) te werken opteert hij, net als de wereldberoemde Engelse inspiratie, voor een imago van bereikbare buurmeisjes. De naam Mascara verdwijnt, en K3 is geboren.
De stoere meiden transformeren in vrolijke kleuterleidsters.
De rolverdeling is meteen duidelijk. Kathleen beschikt over een fluwelen stem en neemt de meeste liedjes voor haar rekening, Kristel is de knappe achtergrondzangeres en Karen is “de rosse”.
Hoopvol nemen ze in 1999 met het up-tempo Heyah Mama aan Eurosong deel. Jurylid Marcel Vanthilt kraakt het nummer vakkundig af, en labelt het kindermuziek. Hoe dan ook, Heyah Mama scoort achteraf goed op de radio en de groep vindt aanhang bij een zeer jeugdig publiek. Om hier op in te spelen ondergaat hun imago een metamorfose. De stoere meiden transformeren in vrolijke kleuterleidsters. De toon van hun muziek wijzigt. Dat laat zich duidelijk horen in Parels (1999) en Alle Kleuren (2000), projecten die druipen van kinderlijke onschuld.
Tele-Romeo
Maar in 2001 laat de groep eindelijk haar volwassen gezicht zien. Drie vrijgevochten, seksueel bewuste vrouwen zingen op deze zinderende cd over alles wat hen in het nachtleven drijft. Verwijzingen naar stalking (Tele-Romeo), anarchie (Mama’s en papa’s), alcoholisme (Blub, ik ben een Vis!), ontucht (Honingbeer) en one-night stands (Ali Baba) volgen elkaar in snel tempo op.
Weet je dat je om te smullen bent?
Ik zou je bijna kunnen bijten!
Waarom heb je mij nu zo verwend?
(Honingbeer)
Opmerkelijk zijn ook hun eigenzinnige interpretaties van de sound van The Pogues (Blijven Staan) en Metallica (Je Hebt Een Vriend). Vooral de gelijknamige titeltrack laat een futuristische sound horen waar ze de Techno-beat van Lady Gaga ver vooruit zijn.
Epiloog
In 2002 verkoopt Niels William K3 aan Studio 100. De meisjes stappen op de merchandisetrein en alle venijn verdwijnt uit de liedjes. Meestampers als Kuma Hé (2005), Kusjesdag (2007) en Borst Vooruit (2005) getuigen van alledaags bandwerk. Enkel Liefdeskapitein (2004), met haar suggestieve tekst, doet aan de glorieperiode herinneren.
Als de Hollandse Josje (Huisman) de plaats van Kathleen Aerts inneemt, verdampt alle creatieve wind uit de groep. Maar pas wanneer de voltallige bezetting in 2015 door jongere versies wordt vervangen wordt pijnlijk duidelijk dat K3 enkel nog als een concept kan bestempeld worden.
Verdict
Hoewel de cd door vele fans als een donkere bladzijde in hun roemrijke carrière wordt bestempeld, schuilt in die duisternis net de genialiteit. Dreunende beats en snoeiharde teksten, Tele-Romeo is een opgestoken middelvinger aan het keurslijf waarin ze zich bevonden.
[sgmb id=”1″]