Tussen 26 oktober en 4 november 2023 heeft het Filmfestival Razor Reel plaats in de gebouwen van het Sint-Lodewijkscollege in Brugge. Dit jaar biedt ze naast een eigenzinnige affiche vol films ook een beurs met een bijzonder platform voor een even eigenzinnig boek over de jaren 80.
Hoogtepunt 1 – De openingsavond van het Filmfestival (26/10/2023)
Via de organisatie ontvang ik een uitnodiging voor de openingsfilm en aansluitende receptie. Jammer genoeg valt de film T.I.M. (Spencer Brown, 2023) wat tegen. T.I.M. schommelt tussen een thriller en een waarschuwing voor de gevaren voor A.I., maar haalt nooit het niveau van een minder gesmaakte aflevering van de Netflix-reeks Black Mirror.
Waarom ik de openingsavond dan toch als een hoogtepunt beschouw heeft een dubbele reden. In de programmagids van Razor Reel staat een paginagrote advertentie van ons boek “Nog een Boek over de Jaren 80”. Je kunt niet anders dan dankbaar zijn dat een filmfestival zijn kostbare tijd en energie stopt in het promoten van een boek van een debuterende auteur.
Als de Brugse schepen van cultuur en real life strippersonage (Dictator Dirk, cheap plug) Nico Blontrock mijn naam en het boek van zijn cue card leest ben je eventjes fier.
Hoogepunt 2 – De Beurs (29/10/2023)
Op zondag 29 oktober organiseert Razor Reel een (relatief kleine) beurs in het teken van strips, films en merchandise. Het is totaal niet vergelijkbaar met FACTS, maar soms hoeft dat niet. Deze beurs ademt een vertederend amateurisme en kleinschalige charme uit. Je kunt opperen dat er net iets teveel DVD en Blu-ray verkopers met een gelijkaardig aanbod staan, en de beurs eerder op een rommelmarkt lijkt. Maar met positieve blik zie je het potentieel om dit verder uit te bouwen.
Op hetzelfde moment plant Razor Reel ook een affiche vol films uit de jaren 80, zoals The Princess Bride (Rob Reiner, 1987), het geniale Weird Science (John Hughes, 1985) en Big Trouble in Little China (John Carpenter, 1986). Het enige (kleine) nadeel aan signeren is dat ik geen enkele van deze films kan zien.
Nu, ik sta daar natuurlijk vooral om mijn boek te promoten. In tegenstelling tot de ontnuchtering van FACTS (klik hier voor het vorige verslag) is signeren vandaag een onverhoopt succes. Het boek verkoopt goed. Op aanraden van mijn echtgenote werk ik die dag volgens een ander concept. De tafel wordt ingekleed met een ouderwets tafelkleed en een displaybord. De single van “Looking for Freedom” van David Hasselhoff krijgt een prominente plaats waardoor iedereen eerbied kan betuigen. Maar misschien belangrijker, bij aankoop van het boek krijg je gratis een filmticket voor het festival en een cd van Chaos Generator. Het is dit totaalpakket dat de verkoop bijzonder sterk stimuleert.
Part 3 – “Back to the 80’s” – Het Panelgesprek (29/10/23)
In de aanloop naar het festival vraagt de organisatie me of ik wil deelnemen aan een panel rond de jaren 80. In mijn enthousiasme weiger ik niet. Want over de jaren 80 praten is nu eenmaal wat ik graag doe.
De tijd vliegt voorbij als we vragen beantwoorden rond films, speelgoed en opgroeien in de 80’s. Achteraf heb ik het gevoel dat als we meer tijd zouden hebben we iets meer op elkaar zouden zijn afgestemd, en het een coherenter geheel zou vormen.
Hoogtepunt 4 – De slotavond van het Filmfestival (4/11/2023)
Ook voor de slotavond krijg ik een uitnodiging. Gelukkig is Paradise (Max Isaacson, 2023) een betere keuze. Zoals de aanwezige regisseur in zijn interview voor het starten van zijn film aangeeft, ademt de film puur plezier uit en mag je het nooit serieus nemen. Ook al beweert Max Isaacson dat Paradise een pleidooi tegen wapengebruik is, bereikt hij net het omgekeerde. Er wordt meer geknald en gemoord dat in het Antwerps drugsmilieu, terwijl de aanwezige toeschouwers lachen bij elk salvo.
Eindigen doe ik met de aftermovie van Razor Reel ’23.