Onderwerp: Dreamland staat op facts 2019.
Context: Peter De Smet, de transcontinentale LEGO expert, post onderstaande bericht op Instagram en LinkedIn.
Gevolg: Ik richt een persoonlijk schrijven naar mijn collega blogger.
Peter, we kennen elkaar nu al een paar jaar. Herinner je je nog dat we samen bij Geekster zijn gestart, en dat we elkaar indirect stimuleerden om beter te schrijven. Misschien ben jij het vergeten, maar ooit schuilde in jouw een meesterlijk en kritisch schrijver. Je was mijn held. Daarom voel ik me gedwongen mijn Recht van Antwoord te schrijven.
Je noemt me je online nemesis. Voor buitenstaanders kan die verwoording heel hard klinken, maar ik neem het als een compliment. Je rekent op mij om je terecht te wijzen als je weer even je zin voor realiteit verliest en je wijsheden online gooit. Zoals hier.
Peter, verzamelaars kennen Dreamland wel. Ze wandelen wel eens in één van hun filialen binnen. Maar ze kopen in het buitenland, omdat het er goedkoper is. Verzamelaars denken met hun portemonnee.
Natuurlijk ben je in de wolken. Je bent lovend over de aanwezigheid van Dreamland omdat alles in het teken stond van LEGO. Hun stand was één grote liefdesverklaring aan de Deense blokjesfabrikant. Je betoog is dus niet zo objectief als je laat uitschijnen. Zou je even gelukkig zijn geweest als ze er stonden met Playmobil Ghostbusters, Barbie, Studio 100 of, erger nog, MEGA Bloks? Wees eerlijk. Maar we weten allebei wat er echt speelt.
Het promoten van Dreamland en het bewieroken van LEGO zijn louter bijkomstig. Veel belangrijker is het verspreiden van je brand “Peter De Smet #LEGOwatcher”. Die missie lukt natuurlijk beter door de taal van de grote bedrijven te spreken of je treintje aan de bevestiging van een BV te hangen. Ik begrijp het wel. Ongetwijfeld is het een geslaagde dag als iemand van bedenkelijke bekendheid een like op je post geeft. De reeds gekoelde champagne wordt ontkurkt en Casa De Smet organiseert een spontaan tuinfeest. Waarna de beelden viraal gaan. Maar ik wijk af.
Neen, Dreamland is helemaal geen aanwinst op de beursvloer. Grote spelers die de exuberante standprijzen kunnen betalen en bijgevolg de kleine verkopers wegduwen zijn geen aanwinst. Wie volgt? Fun? Bart Smit? Wil je dat de geekbeurs tot een Wijnegem Shopping Center wordt herleid?
Neen, Peter, je dwaalt. De aanwezigheid van Dreamland illustreert alles wat verkeerd gaat met facts.
[sgmb id=1]