Onthullingen, eerste kijks, voorzichtige castings, locatie waar een minuut wordt gefilmd,mogelijke betekenis van een seconde uit de trailer?
Ik word er stilaan gek van. Die eindeloze stoet nietszeggende nieuwsberichten waarbij websites graag mee uitpakken. En de internetsurfer? Die laat zich telkens vangen.
Eerlijk, ik behoor tot die groep, want ook ik hoop steevast het laatste nieuws te ontdekken. Helaas, veel meer dan wat borrelnootjes krijg ik niet. Wat gegoochel met Google -vriendelijke termen en een datum of twee, en we weten evenveel als voorheen.
Geruchten, mogelijke spoilers, er is sprake van, weetjes, allemaal termen die de titel meer waarde geven dan de inhoud van hetgeen ze bieden. Maar daar draait het niet om, mijn klik geeft hen die hit die de site nodig heeft. Als een junkie op zoek naar zijn volgende roes zijn ze verslaafd aan hits.
Meestal kun je de sequens ook voorspellen. Een leidinggevende Amerikaanse website lanceert een primeur, dan volgen de kleinere en Europese (of Nederlandstalige) met hetzelfde artikel. Soms verwijst men naar de hoofdbron, soms gebaart men van kromme haas. Zo merkte ik onlangs de vloot Facebookberichten rond het komende Thor filmpje. Wat een heisa. Diezelfde dag publiceerde iedereen dat zich een website noemt volgartikels. Wie is Thor? Waarom de trailer niet aan onze verwachten voldoet? Wie is Hela? Waar koopt zij haar toiletpapier? Voorheen ook met Wonder Woman gebeurd. En vergeet de heisa rond A Game Of Thrones niet. We zijn in de fastfood age of information terechtgekomen. Een snelle hap, maar je gaat onmiddellijk met honger van tafel.
Laat mij u op voorhand verwittigen dat het ergste nog moet komen. Niet alleen vliegt binnenkort Avengers: Infinity War de bioscoopzalen in, maar ook de jedi’s van de Galaxy, Far, Far Away presenteren ons een nieuwe episode. In hun kielzog worden we gegarandeerd op de meest onbenullige non-informatie getrakteerd. Artikels over dat ene schrammetje in Iron Man’s pak, waarom Chris Evans geen baard draagt, hoeveel kilo Mark Hamill reeds kwijt is of wie er eventueel onder het masker van Stormtrooper 35, rang 4 zit. Buckle up, it’s gonna be a bumpy ride.
Maar, ik ben al zover gevorderd dat ik ook een gelijkaardig, nietszeggend artikel kan maken. Lees even verder, en vertel me of dit bekend in de oren klinkt.
Spoilers: Mogelijks debuut van voorlopig niet vrijgegeven superheld in nog nader te noemen superheldenfilm.
Ongefundeerde berichten wijzen in de richting van een bekende superheld uit de wereld van comics. Noch Marvel, noch Warner bros kunnen bevestigen over welke superheld het gaat. Een ontkenning kwam er ook niet. Hmmmmm. Wellicht houden ze het nieuwtje verborgen tot de volgende aankondiging.
Iemand actief op het internet wist te melden dat zowel Quentin Tarantino en Steven Spielberg gepeild werden om de film te regisseren. Een officiële bevestiging kwam er nog niet.
Ik begrijp het wel, het is een competitief, commercieel landschap, en iedereen vecht voor zijn digitale brokken. Elke hit verhoogt de kansen op hogere advertenties. Maar is het veel gevraagd af en toe ons eens wat meer dan voorgenoemde borrelnootjes aan te bieden. Een eigen mening? Wat kritiek? HLN.be hoeft niet ieders voorbeeld te zijn. Geef me alstublieft wat meerwaarde. Dan kijk ik met plezier op je website rond. Geef ik jullie Facebookpagina een gemeende “vind ik leuk”.
Wat zegt u? Jij doet het nu ook. Je lokt ons met spoilers. Uiteraard pleit ik schuldig. U krijgt niets, en ik, ik krijg mijn hit.
Dit artikel werd eerder (18/01/2015) in gewijzigde vorm op Geekster gepubliceerd.
[sgmb id=”1″]
“Wie is Hela? Waar koopt zij haar toiletpapier?” Haha, mooi!
Overigens, helemaal met de strekking van je stuk eens. Gelukkig worden we allemaal beter in informatie van de onzin filteren.
Je lijkt hoopvol. Ik zie een tendens dat het net omgekeerd gaat. Deredactie.be, de belangrijkste en meest serieuze nieuwssite van ons land, plaatst tegenwoordig ook al lijstjes en Instagram specials.
Zelf negeer ik al het nieuws, trailers, previews, announcement trailers etc om zo blanco mogelijk nieuwe films te zien en moet eerlijk bekennen dat dat heerlijk is. Er zijn dan echte verrassingen als je uiteindelijk een titel in de bioscoop bekijkt.
Soms is dat echter zeer moeilijk. Vooral als je Facebook frequenteert.
Daarom ben ik blij dat jouw blog zich enkel richt tot reviews, en geen nutteloze weetjes deelt.