Wat zijn de drie meest hatelijke woorden op Instagram? Ik geef je een tip. Het staat in de titel van deze blogpost.
Link in Bio.
Drie woorden die zowel op de luidheid van diegene die het post wijst, en de nutteloosheid van een medium als Instagram blootlegt. Het is een verwijzing naar een ander kanaal. Het heeft geen enkele meerwaarde.
De tijd dat Instagram enkel werd gebruikt om persoonlijke foto’s met elkaar te delen is al lang voorbij.
Eigenlijk zegt de poster met zijn bijdrage “Hier is een foto die ik op Google heb gevonden. Ik heb er geen rechten op, maar ik gebruik het in combinatie met 50 hashtags om de aandacht naar mijn post te brengen. Het is alvast gemakkelijker dan een zelfgemaakte foto te gebruiken. Als je het een like geeft of niet, het maakt me weinig uit. Zolang je maar verder klikt naar mijn artikel.” Meer is er niet aan de hand.
Tu Quoque Dennis Mi
Waarom deze rant? Wat bezielt me om als een oude zeur op de evidentie zelf af te geven? Ik ben niet naïef. Ik besef heel goed dat iedereen het recht heeft te posten wat hij wil. Instagram is een commercieel gegeven. De tijd dat het enkel werd gebruikt om persoonlijke foto’s met elkaar te delen is al lang voorbij.
Maar als één van mijn leermeesters, één van mijn persoonlijke helden en frequent gastschrijver op deze blog, Dennis Van Beek, zich ook aan deze vorm van digitale luiheid heeft overgegeven, dan word ik kregelig. Dan komt het weinige haar op mijn hoofd recht.
Niet dat ik boos moet zijn. Dennis heeft het zo knullig gedaan dat het haast charmant wordt. Laat hij bewust de broodnodige hashtags achterwege? Kiest hij uit esthetische overwegingen voor een screenshot in plaats van een gedownloade foto? Wat wil Dennis hier mee bereiken? Er zijn geen zekerheden meer. Maar er is gelukkig een link.
[sgmb id=1]
Dit is echt “Much Ado about Nothing” Axel.
Ik ben een vorm aan het zoeken voor mijn huidige Instagram account. Daar hoort soms een experimentje bij. En waarom zou een verwijzing naar werk op een ander kanaal niet persoonlijk kunnen zijn? Jij weet als geen ander dat je voor het werk bij Geekster geen cent krijgt. Dus met commercie heeft het niets van doen.
@Dennis, dank je voor deze constructieve bijdrage. Het wordt zoals steeds gewaardeerd.
Natuurlijk is het much ado about nothing. Alleen zie ik Instagram te veel veranderen naar een reclameplatform vol externe verwijzingen of links, terwijl dat hoegenaamd niet de bedoeling van het medium is. Wanneer iemand die ik respecteer daarin volgt, voel ik me genoodzaakt te reageren.
Met een kwinkslag uiteraard. Maar die lijk je gemist te hebben.
Oh, de kwinkslag was wel duidelijk hoor. De teleurstelling ook. En over dat laatste verbaas ik mezelf dan weer.
Instagram is namelijk NOOIT bedoeld geweest als onschuldig medium om persoonlijke dingen uit te wisselen. Sterker nog, de hele cultuur van Instagram is ingesteld op het profileren van jezelf als merk. Je reageerde op mijn post dan ook als 80sgeek en niet als Axel Watteeuw. Is dat niet de ultieme vorm van reclame (en in dit geval ook ironie)?
Als je graag gelezen word, dan zul je moeten zijn waar de mensen zitten. En dan kun je dit soort platformen negeren, maar dan kom je erachter dat er amper 100 tot 200 bezoekers per maand naar je site/blog komen.
Wat zegt over het internet? Heel veel.
Je hebt me met het antwoorden als 80sGeek. Touché as they say.
Nu, ik beschouw mezelf niet als merk. Dan zou ik mezelf teveel krediet geven. Ik ben een kleine garnaal in een grote oceaan. De haaien laten me met rust omdat ik te onbeduidend en irrelevant ben.
De grote kunst van het Internet, en vooral Social Media, is dat je het nooit serieus mag nemen.