The Hit Factory
In mijn eerste en derde aflevering van Hits Of the 80s haalde ik het even aan. Stock, Aitken & Waterman behoren tot de meest invloedrijke producers van de jaren 80.
Dat is geen boutade, maar feit.
The trio had great success during the mid to late 1980s and early 1990s. Stock, Aitken & Waterman is considered to be one of the most successful songwriting and producing partnerships of all time, scoring more than 100 UK top 40 hits, selling 40 million records and earning an estimated £60 million (about $104 million).
13 nummer #1’s. Stock, Aitken & Waterman. The Hit Factory. Denk Motown, Atlantic of Sun Records, maar dan gladder en vergankelijker.
Ze produceten een waslijst aan bekende en minder bekende sterren zoals Rick Astley, Bananarama, Dead Or Alive, Mel & Kim, Sonia, Samantha Fox en Pepsi & Shirley. En dan vergeet ik er nog heel wat. Ze lanceerden de zangcarrières van televisiesterren Jason Donovan en Kylie Minogue. Zelfs Brits instituut Sir Cliff Richard en discoqueen Donna Summer klopten aan hun deur.
Terecht, want gestuwd door één van hun nummers bereikte de artiest zo goed als zeker de top van de hitlijsten. Het was zo goed als gegarandeerd. Toch zolang het publiek het lustte.
Want toen het publiek hen de rug keerde om zich op nieuwe trends te richten, implodeerde het productiehuis. Over and out.
Het leest als de inleiding tot een uitgebreid artikel. Mijn oorspronkelijk doel was om hier een uitgebreid stukje te schrijven over de opkomst, gloriejaren en teloorgang van het trio.
Maar toen Dennis Van Beek, alias de Baard Alan Moore, me een YouTube-link met een fascinerende documentaire doorstuurde, liet ik dat idee varen en opteerde ik om deze hier te plaatsen. Het brengt het verhaal beter dan ik ooit zou kunnen doen. En het spaart mij wat tijd uit.
[sgmb id=”1″]