Op 10 maart 2023 maakt facts, of de organisatie dat het evenement organiseert, bekend dat Studio 100 figuren Samson en Marie als gasten op de geekbeurs aanwezig zijn. Eenmaal de banner “Meet Samson & Marie” wordt gedeeld, start een polemiek online.
Waar blijven de gasten?
Lucie Pohl, Kyle Soller, Tyler Hoechlin, Daniel Gillies, Alexander Ludwig, Katie Leung.
Hoewel de gasten die de organisatie dit jaar bijeen heeft gesprokkeld geen nobele onbekenden zijn, ontbrak het magische ingrediënt. Het bleef wachten op de grote naam. Die ene beroemde artiest, de A-lister, die het facts-weekend van 1 en 2 april van de broodnodige luster voorziet. De naam waarmee je als beurs echt kan uitpakken. (Nu, ik begrijp ook wel dat je niet elke editie David Hasselhoff kan uitnodigen.)
Gelukkig heeft de organisatie naar de talrijke verzuchtingen van hun trouwe bezoekers geluisterd. Op Instagram zie ik plotseling het heugelijke nieuws dat Samson & Marie aan de affiche zijn toegevoegd. Het nieuws slaat in als een kleine bom en de snedige commentaren volgen elkaar op.
Samson en Marie
Waarom zijn we verbouwereerd dat Samson & Marie op de affiche van onze eens geliefde beurs staan? Omdat we voelen dat het niet klopt. Omdat het een brug te ver is. Omdat Samson overduidelijk de vlag van Studio 100 zwaait. Een Studio 100 dat voor ons synoniem staat met platte commerce en creatieve armoede.
Waar stopt het? Krijgen we bij volgende edities Bumba, Bumbalu, Mega Mindy en de kabouters met de bellen aan hun muts op bezoek? Worden ouders al niet genoeg gestraft als ze met hun kinderen naar Plopsaland moeten? Al kun je een lans breken voor Bumba. Een griezelige clown die in vreemde tongen spreekt past perfect naast Pennywise (It), The Joker (Batman-films) en Art the Clown (The Terrifier).
“Studio 100 mag dan misschien een kleine stand in een aparte zaal krijgen, het kwaad is geschied.”
De organisatie argumenteert dat ouders hun kinderen naar facts meenemen, en dat de aanwezigheid van deze coryfeeën een meerwaarde is voor hun bezoek. We vergeten even dat ouders hun kinderen meebrengen om hen kennis te laten maken met de wereld waardoor zij zijn gefascineerd.
Maar nu lijkt het omgekeerd. Schuiven we nu de richting in dat kinderen aan hun ouders vragen om naar facts te gaan? Om hun helden van de televisie te zien? De nuance is niet onbelangrijk en is bepalend voor waar facts als beurs in de toekomst heen wil.
Een goede zaak?
Onder de vaste beursgangers is het al lang geen geheim meer dat facts Spring Edition het kleine broertje is. De editie waar het steevast zoeken is naar interessante standhouders tussen de vertegenwoordigers van hogescholen en technologiebedrijven, en waar het tekort aan inhoud wordt gecamoufleerd met uitermate brede gangen en veelkleurige magische bomen.
Studio 100 mag dan misschien een kleine stand in een aparte zaal krijgen, het kwaad is geschied. De naam is gebonden aan de beurs. Samson komt naar facts. Hoe moeten we ons bezoek aan de beurs dit jaar verklaren? Ah, de beurs waar Samson komt? Is dat niet voor de kleine kindjes?
R.I.P. facts is dan misschien voorbarig. Maar je kunt niet ontkennen dat van de eens zo prominente vibe weinig overblijft. We mogen terecht sceptisch staan tegenover deze nieuwe evolutie.
Negeer mijn commentaar ´misschien tot op FACTS´ op jouw vorige blog.
Gaan we dan niet samen op de foto met Samson?
Graag deelnemen aan deze wedstrijd.
Dat zul je met Studio 100 moeten overleggen.