Het is niet de eerste keer dat het pad van Wendy Allossery en mezelf digitaal kruisen. Voor Brainfreeze kreeg hij in zijn functie als “The Voice Of Belgian Wrestling” de vraag welke Wrestlemania wedstrijd de meest memorabele was, en bij Geekster leverden we samen de inhoud van de Avengers: Age Of Ultron mini-site.
Maar deze keer, na lang aan zijn mouw trekken, krijg ik hem zo ver over zijn eigen verzameling te praten. Wat is er leuker dan met een copain praten over toys, comics en verzamelen?
[su_quote cite=”Wendy Allossery”]Alles is gelijkwaardig voor mij, of het nu een comic of een collectible is. Alles heeft een gelijkwaardige emotionele waarde.[/su_quote]
Wat beschouw je als je belangrijkste verzameling?
“Voornamelijk verzamel ik comics. Die microbe kreeg ik zo’n 35 jaar geleden te pakken. Dus dat is al een hele poos geleden.”
Je verzameling comics is groot. Hoeveel denk je er te bezitten?
“Goh, nog nooit de tijd genomen om alles digitaal te catalogiseren of zelfs te tellen. Vele comics kwamen en gingen al even snel de deur uit wegens plaatsgebrek of verlies van interesse. Ik heb echt nog een paar short– en longboxen te sorteren. Maar momenteel schat ik zo’n 5000 tot 6000, en dan reken ik trades en Juniorpress mee. Op het hoogtepunt telde de verzameling volgens mij zo het dubbele.”
Heb je er nooit aan gedacht om de oude Juniorpress weg te doen?
“Eerlijk? Neen. Integendeel. Zonder Juniorpress versies was ik er nooit aan begonnen of nooit in contact gekomen met één van mijn beste vrienden. Hij heeft via mij zijn huidig vrouwtje en tevens moeder van zijn zoontje ontmoet. Nee, het heeft een speciale plaats in mijn hart en blijft zijn plaats in mijn verzameling behouden.”
Je wordt er emotioneel van.
“Eerst wou ik die comics aan mijn zoon doorgeven, maar die deelt enkel mijn interesse in films en televisie. Ach, misschien komen mijn kleinkinderen op opa’s schoot zitten om aandachtig naar de verhalen van de X-Mannen te luisteren.”
Waar is het allemaal mee begonnen?
“Het is allemaal de schuld van mijn grootvader, bij wie ik opgroeide. Toen ik zo’n 9 jaar was kwam die thuis met De Spectaculaire Spider-man #28. Als jong ventje had ik daar nog nooit van gehoord, maar verslond die allereerste comic met volle teugen.”
En opa had er nog?
“Die belde meteen naar zijn vaste kiosk. Ze hadden nog een paar voorgaande nummers van Spider-Man liggen. Dat was de enige reeks die op dat moment in België verkrijgbaar was. Later kwamen daar, met mondjesmaat, ook X-Mannen, Superman, Batman en andere bij. Mijn ogen gingen pas echt goed open toen ik op een dag met mijn grootouders mee ging winkelen in Sluis.”
Sluis…
“Neen Axel, niet voor hetgeen jij denkt. Comics! In Nederland was HEEL wat meer verkrijgbaar, en straffer, de issues kwamen daar zo’n 6 tot 8 maanden eerder in de rekken dan in België. Daar ben ik echt gebeten door de comic-microbe. Pas later toen bepaalde Juniorpress reeksen niet langer werden uitgegeven, stapte ik over op de Amerikaanse originelen.”
Je mag je opa dankbaar zijn.
“Ik ga nog iets vertellen. Het haar in mijn nek staat nog altijd recht als ik er aan terugdenk. Tijdens WO II was hij als tiener een paar jaar moeten vluchten naar Canada. Toen hij naar België terugkeerde liet hij daar een grote comic verzameling achter. Dan spreken we onder andere over vroege Superman en Batman. Je snapt het plaatje wel.”
Heb je nog een Holy Grail?
“Niet echt. Hoewel, het zal wellicht nooit verwezenlijkt worden, maar ik wil de volledige X-Men reeks compleet. Misschien win ik ooit Euromillions.”
De X-Men behoren duidelijk tot je favorieten. Welke is je favoriete periode of verhaal?
“Zoals de meesten waarschijnlijk, de John Byrne – Chris Claremont periode. Die pompten er zoveel epische en tijdloze verhalen uit. De transformatie van Marvel Girl Jean Grey naar Phoenix en daarna Dark Phoenix. Dit is HET verhaal dat de X-Men wereldwijd op de kaart heeft gezet. Essentieel! Ook al heb ik het na al die jaren ontelbare keren gelezen, ik grijp er graag naar terug.”
[su_quote cite=”Wendy Allossery”]Marvel heeft dringend nood aan nieuwe kwalitatieve tekenaars. Het artwork laat soms echt te wensen over.[/su_quote]
Komen de gouden jaren terug?
“Dan zal het kwalitatief wat beter moeten gaan.”
Zwijg me er over. Persoonlijk boeien nieuwe comics me totaal niet meer.
“De laatste jaren is het echt catastrofaal geworden. Ontelbare reboots, evenveel retcons om beter aan te sluiten bij de films, en wat me toch wel echt het meeste ergert is de oorlog tussen Disney en Fox. Dat heeft een nefaste invloed op de verhalen. Alle X-titels hebben aan kwaliteit ingeboet en Fantastic Four is al een tijdje uit de rekken verdwenen.”
We worden wellicht oud, maar vroeger was het beter.
“Marvel heeft dringend nood aan nieuwe kwalitatieve tekenaars. Het artwork laat soms echt te wensen over. Het visuele is voor mij te belangrijk. Een prachtig en sterk verhaal kan ik echt bagger vinden als het afschuwelijk slecht getekend is.”
Waar is het verkeerd gegaan?
“De gouden tijd blijft, voor mij althans, eind jaren 80 tot begin jaren 90. Dan werden tenminste nog VERHALEN verteld en werden de personages uitgediept. Halverwege de jaren 90 is het dan langzaam aan bergafwaarts beginnen gaan, mede ook door verzamelaars die massaal bepaalde issues aankochten met het idee die dan x-aantal jaar later met een woekerwinst te verkopen.”
De beruchte Comic Boom.
“Geschiedenis leert ons dat, behalve enkele uitzonderingen, die verzamelaars van een kale reis zijn teruggekeerd. Maar pas op, speculanten komen nu wel weer aan de beurt. Gezien er tegenwoordig meer en meer digitaal, en niet noodzakelijk legaal, wordt gelezen en lezers goedkopere trade paperbacks verzamelen, liggen de oplages van de single issues stukken lager. Vraag en aanbod spelen dus weer een rol, en titels kunnen in waarde toenemen als “er iets speciaals mee is”.”
Ben je een fan van speculanten?
“Totaal niet, in mijn ogen zijn dat geen echte verzamelaars. Kopen met het idee om met winst te verkopen is in mijn ogen niet echt de definitie van verzamelen. Soit, dat gevoel heb ik ook bij verzamelaars die collectibles kopen en dan twijfelen om ze te unboxen of niet. Je bent een verzamelaar, haal ze uit de doos en stal ze uit.”
Ik pleit schuldig.
“Sorry, dat is mijn mening. Het ligt me hoog. Ik ken iemand die Saint Seiya-figuren verzamelt en van ieder personage er 3 koopt! Eentje om als personage in zijn vitrine te stallen, eentje om het harnas erbij te zetten, en eentje die in de box blijft.”
DeStriep Brugge
Je hebt behoorlijk veel ervaring binnen de comicbranche. Leg je even uit waar je gewerkt hebt?
“Op een bepaald moment voelde ik me genoodzaakt om bepaalde reeksen in de originele vorm te verzamelen. Daarna was het hek van de dam. 1 reeks veranderde in 5 reeksen, 5 reeksen werden er 15 en voor ik het wist verzamelde ik een 40-tal reeksen. Om mijn zakgeld wat te verdelen, want 1 maal per maand was te duur, passeerde ik nu wekelijks in DeStriep in Brugge. Het toeval wil nu dat Manu, die verantwoordelijk was voor de Amerikaanse comics tijdelijk stopte, en de eigenaar een vervanger zocht. Gezien ik daar toch ieder weekend aanwezig was heb ik me kandidaat gesteld en dat zo’n 12 jaar gedaan.”
Een leuke job?
“Een heel leuke tijd gezien ik bij de bron zat en al op voorhand kon anticiperen wat wel en wat niet zou aanslaan. Zo heb ik ook het ontstaan van Image Comics meegemaakt, maar ook de vele miskleunen zoals bijvoorbeeld Marvel UK. Al vond ik Death’s Head en Motormouth ver hun tijd vooruit.
Waarom hield je er mee op?
“Omdat dit zo goed als altijd de zaterdag was, naast mijn gewone werk. Soms ging ik ook de vrijdag mee naar de leveranciers in Gent, Antwerpen en Brussel om dan de zaterdag mijn werk in de winkel zelf te doen. Na de geboorte van mijn 2e kind vond ik 6 op 7 werken wat teveel van het goede. Ik besloot de weekends bij mijn gezin te spenderen. Ondertussen was Manu terug in de winkel komen werken, en wist ik dat alles in goede handen was.”
Ja, maar die mist je charisma wel. Heb je een leuke anekdote dat je wil delen?
“Op een dag wandelt een Amerikaanse man de winkel binnen. Hij vraagt me of we New Warriors comics verkopen. Nadat ik hem toonde waar, nam hij enkele comics uit de bag, haalde zijn pen uit de binnenzak en begon die comics te signeren. Ongezien, dus sprak ik hem er over aan. Ik herinner me nog altijd zijn woorden : “I’m impressed by the sheer number of comics I find here at an orignal cover-price. My name is Darrick Robertson and I’m the artist of these issues of New Warriors. Maybe this can help you boost the sales since every issue is still here.” Dat zal me altijd bijblijven.”
The Collector
Maar je houdt het niet enkel bij comics?
“Ik ben de laatste jaren lichtjes aan met het verzamelen van Marvel Legends en Marvel Selects begonnen. Maar dit beperkt zich dit tot de main villains zoals Doctor Doom, Thanos, Ultron en personages uit de X-Men Universe. Daarnaast heb ik ook een complete set van Marvel Infinity figuren, hoewel ik het spel niet bezit. De figuurtjes zijn gewoon leuk gemaakt. Zonde dat Disney de stekker uit dat project heeft getrokken; er stonden immers nog knappe versies van onder andere Dr. Strange en – wonder boven wonder – Wolverine in de rij.”
Wat trekt je aan in Selects en Legends, want hoewel ze op elkaar lijken is er een verschil?
“Het gaat me steeds om het personage. Al vind ik de Selects heel wat beter afgewerkt (dan de Legends), wordt niet alles in deze vorm uitgebracht. Legends zijn dan misschien wat minder naar afwerking toe, maar zijn wel meer poseable.”
Welke is het mooist afgewerkt?
“De Juggernaut Select, mijn eerste collectible en meteen ook een pareltje.”
Vind je de prijs niet te hoog momenteel?
“Alles wordt duurder. Ik betaalde destijds 20,00 EUR voor mijn Juggernaut terwijl de nieuwere figuren al makkelijk de 30,00 EUR naderen. Dat is een prijsstijging van 10,00 EUR in amper 3 jaar tijd. Ligt dat enkel te wijten aan de koers tussen dollar en Euro? Ik weet het niet.”
Als ik je vraag welk item binnen je verzameling je favoriet is?
“Comic of collectible, alles heeft een gelijkwaardige emotionele waarde.”
“Het is natuurlijk altijd leuk om comic-tekenaars te ontmoeten en gesigneerd materiaal van te verkrijgen. Vroeger kreeg je dit met een lach gratis. Ik ben ook trots op mijn 10 jaar als presentator bij de Flemish Wrestling Force en Pro Wrestling All-Stars, waar ik enkele worstelsterren en legendes heb ontmoet.”
Waaronder mijn oude favoriet Honky Tonk Man, the Greatest Intercontinental Champion Of All Time.
“Aaaah, good old Wayne ‘Honky Tonk Man’ Farris. Wat een figuur. Wie had gedacht dat een Elvis-imitator in de WWF zo’n status zou bereiken. Een paar jaar geleden was hij bij de FWF te gast, waar ik hem mocht aankondigen.”
Naar het schijnt kan hij wel wat verzetten.
“Juist. Voor de show zag je een oude man de zaal rondstrompelen, het ene biertje na het andere achterover slaan en dingen vertellen die vroeger backstage gebeurden. Hoe gaat de Honky Tonk Man in godsnaam in de ring geraken, vroeg ik me steeds af. Hij stapte amper 10 meter in 5 minuten, los van de hoeveelheid alcohol die had benut. Maar eens het showtime was, was er niets, en dan ook niets meer van te zien. Zijn theme begon, ik kondigde hem aan, hij deed zijn welbekende inleiding en eens de match begon stond de Honky van de jaren 80 in de ring. Hij deed zijn nodige bumps (bumps= vallen – red.), maar na de Shake Rattle and Roll was het lights out voor de tegenstander. De man is een echte professional.”
De Con
Wendy, je hebt de evolutie van het Belgisch beurslandschap meegemaakt. Van het kleine FACTS tot de boom die er nu is. Hoe sta je tegenover deze evolutie? Was het vroeger beter?
“Kijk, ik was een F.A.C.T.S. ganger vanaf de 4e editie. Achter in een zaaltje, zo’n 50 op 50, met een paar handelaars die comics en videotapes verkochten, was dat toen meer een gecamoufleerde rommelmarkt. Met wat geluk kon je zelfs een beeldje op de kop tikken. Niemand dacht toen dat deze beurs jaar na jaar aan populariteit zou winnen, en ze gedwongen werden naar het ICC in Gent te verhuizen. Ik zag de bui hangen toen er jaarlijks een ruimte bijkwam. Minder comics en meer merchandising, massa’s bezoekers, en prijzen die de lucht in schoten. Als handelaars voor ze naar de beurs komen het internet afschuimen en evilbay prijzen hanteren…”
Was dat geen normale evolutie als iets goed is?
“F.A.C.T.S. barstte uit zijn voegen. Het ICC werd te klein om de bezoekers een gezellig weekend te bezorgen en dus volgde opnieuw een verhuis. Mijn vermoeden dat het nog duurder en nog drukker zou worden werd bevestigd. Hun eerste editie in Flanders Expo werd dan ook meteen ook mijn laatste.”
Je kunt altijd één van de andere beurzen aandoen. Keuze zat.
“De cons schieten als paddenstoelen uit de grond. Voor België, Frankrijk en Nederland samen kom je waarschijnlijk al aan 15 tot 20 beurzen per jaar. Reken daar nog eens Duitsland bij en dan is het dubbel. De bubble is aan het barsten. 2 cons werden dit jaar al afgelast, en waarschijnlijk volgen er meer. Het is gewoon teveel van het goede. Trop is teveel.”
Meer comics , wrestling en Marvel Legends in Uit De Kast?
Uit de Kast: “Marvel Legend” Shabuj Rammeloo
Uit De Kast: “Colossus” Franko Berk
Uit De Kast: “The Heartbreak Kid” Dieter Verstraete
Wil je zelf eens in de kijker staan, en je verzameling met de wereld delen? Geef een seintje op info@80sgeek.be. De wereld is je oester.
[sgmb id=”1″]