Cowboys
Een ander woord heb ik er niet voor. Het zijn vervloekte cowboys. Telkens als je denkt dat het niet erger kan, slagen ze er in dat toch te doen. Waar ik het over heb?
Bpost. UPS. DHL. PostNL. TSG. De pientere postbedelers. Cowboys.
You only have one job!
Ergens begrijp ik het wel. De werkdruk is hoog door een combinatie van de Covid-maatregelen en de keuze van de klant om online te kopen De concurrentie is moordend en de chauffeur heeft een quota die hij moet halen. Je zou er uit menselijkheid niet boos om kunnen of moeten zijn. Maar de schuld volledig op de huidige pandemie schuiven vertelt niet het hele verhaal en is niet correct.
De simpele waarheid is dat de service al jaren achteruit gaat. Het is een spijtige evolutie, en in 2020 werd die lijn volledig doorgetrokken. Voorbeelden zijn legio. Pakjes arriveren gedeukt, gescheurd of geopend. Ooit al eens gezien hoe de bestelwagen van de chauffeur wordt gevuld? Je mag al blij zijn dat je pakje heelhuids geleverd wordt. Een klassieker is het verdwaalde pakje dat ze voor je deur achterlaten. Doelloos en onderhevig aan de plaatselijke weersomstandigheden. Maar mijn favoriet blijft de postbode die het pakje naar me toe gooit terwijl ik de garagepoort open. Cowboys.
Tu Quoque, Amazon mi
Voor onze favoriete postbedelers zijn er misschien enkele externe verzachtende omstandigheden. De grote ketens die de pakjes versturen gaan namelijk niet vrijuit. Ik neem Amazon als voorbeeld, omdat ik er (te) regelmatig bestel.
2020 is het jaar dat Amazon – overtuigd van zijn marktpositie – zijn voeten veegt aan de etiquette rond pakjes versturen. Boeken in te grote en lichte kartonnen dozen zonder bescherming, dure verzamelobjecten in te kleine plastic zakken gepropt, … . Er zit noch logica noch regelmaat in hun manier van verpakken. Je vraagt je af wie in die magazijnen werkt en als er aan quality control wordt gedaan. Misschien speelt Amazon berekend Lotto. Is het reden tot feesten als 6 van de 10 pakjes heelhuids arriveren?
Lokaal kopen?
Ik hoor je wel. Het is mijn eigen schuld. Waarom koop ik niet lokaal en steun ik de plaatselijke handelaren niet? Alsof Bol, Fun, Standaard Boekhandel, Media Markt en Dreamland tot de groep kleine, arme zelfstandigen behoren. Want die zijn de enigen waar ik mijn hebbedingen – weliswaar tegen een duurdere prijs – kan kopen. Mijn Prime-abonnement maakt het me ook te gemakkelijk door geen portkosten aan te rekenen.
Moet ik me schuldig voelen? Iets goedkoop kopen betekent niet dat ik mijn pakje in belabberde toestand moet ontvangen. Dat betekent allerminst dat de cowboys het zonder zorg moeten behandelen.
[sgmb id=1]
“Moet ik me schuldig voelen? Iets goedkoop kopen betekent niet dat ik mijn pakje in belabberde toestand moet ontvangen. Dat betekent allerminst dat de cowboys het zonder zorg moeten behandelen.”
Schuldig voelen is een groot woord. Maar elke keer als je geld overmaakt naar Amazon of bol.com dan draag je bij aan een systeem wat dit soort gedrag laat voortbestaan. De inpakkers en postbodes krijgen namelijk niet voldoende tijd om hun waren te verpakken en af te geven.
Een beetje zelfbewustzijn mag in dit geval best. Al is de post in Belgiƫ uitzonderlijk slecht.
Dennis, ik kan je volgen tot het steunen van grote bedrijven dat dit systeem rechthouden. Daarom geef ik toe dat ik ergens begrip voor heb.
Maar, daar houdt het voor mij op. Er bestaat nog altijd iets als service, en daar zijn ze zelf verantwoordelijk voor. Ik kies bij mijn aankoop niet wie levert. Als ik de naam van postbedeler X zie staan kan ik perfect voorspellen wat verkeerd zal gaan. Van Y ook. Er loopt iets fundamenteel mis bij de verdeling. Is het gebruikelijk dat de postbode het pakje onder mijn garage poort gooit? Neen, toch?
Nee, een bezorger zou uit zichzelf al fatsoenlijk met een pakket om moeten gaan. Bij mijn werkgever is het zo dat je na twee terechte klachten ander werk moet gaan zoeken.