Als gerespecteerde blogger en online persoonlijkheid word ik regelmatig gepolst tot samenwerking. Dat is nu eenmaal de tol van de roem. Helaas stelt het veelal niet veel voor, of is het een scam of oplichting. Hun mail maakt dan kennis met mijn digitale prullenbak.
Tenzij ik er even mee wil dollen.
Filmrol.be kopen?
Vorige maand kreeg ik bovenstaande mail.
Filmrol.be. Een naam dat onmiddellijk respect afdwingt. Het rolt van de tong.
Ook al weet ik perfect dat dit in hoofdzaak een poging tot oplichting is, is mijn nieuwsgierigheid onmiddellijk gewekt. Ik wil het spel even meespelen. Kijken hoe ver het me brengt.
In eerste instantie heb ik met een zekere Levi Evers te maken. Even profiel googelen. Niemand is in ons digitaal tijdperk onbekend. Mijn zoektocht leidt naar een éénmanszaak in Moerkapelle, het epicentrum van de Nederlandse Techwereld.
Is Levi een kleine zelfstandige die zijn weg naar succes zoekt via het verhandelen van domeinnamen? Ben ik verkeerd als ik deze self-made man zijn kans op succes ontneem?
Hoe dan ook, het antwoord laat niet lang op zich wachten.
Alleen lijkt Levi niet meer mee te spelen. In zijn plaats treedt Leo Kobes, Head Of Sales van – vermoedelijk – domeinname.de op de voorgrond. Domeinname.de? Achtervoegsel .de wijst op een Duitse domeinnaam. Misschien zorgt Levi voor de eerste contacten alvorens Leo de deal beklinkt. Teamwork op internationaal niveau.
1750 EUR
Jammer genoeg is mijn nieuwe vriend Leo de Nederlandse taal niet zo goed machtig. Ik merk dat hij zijn best doet. Hij gebruikt grootse termen als af te wikkelen, waarvan ik toegeef de betekenis te hebben opgezocht, maar struikelt bij “wat ist het U waard”. Het lijkt alsof hij wil betrapt worden.
[su_quote cite=”Leo Kobes”]Wat zou voor jou een reële prijs zijn voor de Domeinnaam filmrol.be?[/su_quote]
Compleet onbegrijpelijk is dan de zin “Ik zou graag uw vraagprijs weten opdat we een voor beide partijen aanvaardbare prijs kunnen bereiken“! Mijn vraagprijs? Dit nadat Leo net de hoge, maar waarschijnlijk correct berekende, 1750,00 EUR in de ring gooit. Hij rept tevens geen woord over zijn commissie, dus ik weet niet als hij dit uit altruïsme doet. Een Nederlander verhandelt, in onderaanneming van een Duitse website, een Belgische domeinnaam. Die website blijkt dan ook niet de eigenaar van de domeinnaam te zijn. Enige argwaan kan dus geen kwaad.
Even laten sudderen
Ik besluit niet te antwoorden op zijn voorstel, want ik voel aan dat hij opnieuw zelf contact met me zal opnemen. Wat dan ook gebeurt.
Hebbes. Tijd om verder te onderhandelen over de prijs. Ik laat weten dat ik schrik van de prijs, en dat ik ernstig overweeg te passen. 1750 EUR is ook voor een succesvolle blogger veel geld.
Gelukkig is Leo flexibel.
Van 1750 EUR naar 250 EUR. De onderhandelingen verlopen veel makkelijker dan verwacht. Ik hoef zelfs niet af te dingen. Leo doet het voor mij.
[su_quote]Tijd om verder te onderhandelen over de prijs.[/su_quote]
Maar, ondanks de riante korting blijft het overname bedrag zeer hoog.
Ik kan mijn klant ELK bod doorgeven!
Je meent het? Veel advies heeft zijn klant niet gegeven, lijkt me.
Het regent bovendien uitroepingstekens, en het valt op dat hij me telkens op een andere manier aanspreekt. Mijnheer, mijnheer Watteeuw, Axel en Axel Watteeuw. De klepper valt in de laatste zin.
Wat zou voor jou een reële prijs zijn voor de Domeinnaam filmrol.be?
Fantastisch, Leo laat mij kiezen. Helaas, voor hem dan, is mijn keuze dat ik ga passen.
Nu kan ik het op twee manieren interpreteren. Ofwel is Leo Kobes in zijn verkoopshart geraakt en wil hij niet langer reageren, ofwel heeft hij hier zijn quota gemist en is hij onceremonieel de laan uitgestuurd. Hoe dan ook, Dennis L. Nederveen antwoordt in zijn plaats.
En ja, ook Dennis is een mens van vlees en bloed.
The End?
Ik ben wellicht niet de enige blogger die deze mails op regelmatige basis ontvangt. Ongetwijfeld sturen mijn confraters die ook rechtstreeks in de prullenmand. Wie hier op intekent, verdient immers in het ootje te worden genomen.
Toevallig krijg ik enkele dagen later een nieuwe mail. Een vertegenwoordiger van Cadeaus.be heeft een samenwerkingsvoorstel voor me.
[sgmb id=”1″]
Interessant om te lezen en ik krijg ook af en toe zulke domeinnaam mails, die inderdaad zoals je schrijft direct de prullenbak ingaan.
Wat betreft die mail over de samenwerking is iets waar je wel op kan ingaan hoor! Heb in het verleden al een paar keer met het samengewerkt. Bepaal voor jezelf of het aansluit op je site en hoeveel geld je er voor wilt vragen en besluit daarna of je hier op in wilt gaan.
Samenwerkingen met commerciële bedrijven sluit ik altijd uit. Ongeacht de som die men aanbiedt verlies je een stukje van het persoonlijk karakter van je blog.
Gastartikels moedig ik dan wel aan.
Dat is voor iedereen natuurlijk een persoonlijke keuze die ik prima kan begrijpen.